بررسی داکت اسپلیت از دیدگاه فنی، انواع، قیمت، مزایا و معایب

آخرین فناوری فروش آنلاین در حوزه تهویه مطبوع ، موتورخانه ، استخر جکوزی و آب رسانی

بررسی داکت اسپلیت از دیدگاه فنی، انواع، قیمت، مزایا و معایب

داکت اسپلیت شبیه کولر گازی یا همان اسپلیت دیواری، اما با یکسری ویژگی های خاص است. این ویژگی ها باعث برتری داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت معمولی می شود. 
نصب و راه اندازی این دستگاه نیاز به دانش فنی و تجربه بالایی دارد. ابتدا باید محل قسمت های مختلف دستگاه را در داخل ساختمان مشخص کرد و سپس با توجه به کاربری، پروژه را طراحی، و جانمایی را ایجاد کرد.
اگر قصد دارید پروژه ای ساختمانی را اجرا کنید، از همان ابتدا برای سیستم تهویه مطبوع با برنامه ریزی درست و طراحی هدفمند پیش بروید، تا در میانه راه به دلیل طراحی های خاص دستگاه های صنعتی دچار مشکل نشوید.
یکی از ایدآل ترین انتخاب ها برای پروژه های ساختمانی اعم از تجاری و مسکونی داکت اسپلیت است که به طور معمول با نام های داکت اسپلیت کانالی، اسپلیت داکت، و داکت اسپلیت اینورتر و معمولی معرفی می شوند.


تعریف داکت اسپلیت از نگاه فنی و ساختاری

داکت اسپلیت یا همان اسپلیت داکت یکی از انواع دستگاه های تهویه مطبوع است. از نظر سیستم فنی داکت اسپلیت کانالی از کانال های تهویه (کانال گالوانیزه، لوله های پلی یورتان یا فلکسیبل) استفاده می کند و بواسطه این ویژگی از اسپلیت های دیواری یا همان کولر گازی متمایز می شود.
 این تفاوت همچنین باعث برتری اسپلیت های کانالی نسبت به نوع معمولی می شود، زیرا وجود کانال های تهویه اجازه می دهد تا تهویه مطبوع (سرد یا گرم) به طور یکنواخت در سراسر قسمت های یک ساختمان دارای این سیستم توزیع شود.
از نگاه دیگر می توان گفت اسپلیت داکت ها نوعی سیستم گرمایش و سرمایش هستند که به خوبی در فصل تابستان محیط را خنک و در فصل زمستان گرمابخش خواهند بود.
این دستگاه از دو بخش اصلی یعنی کندانسور و هواساز تشکیل شده است، که خود کندانسور شامل اجزایی به نام ( کمپرسور، پروانه، دینام، فین و ...) و هواساز شامل اجزایی به نام ( فیلتر، کویل، دینام، اواپراتور، پروانه، سینی و ... ) می باشند.
در مورد خنک کردن محیط، داکت اسپلیت کانالی دارای عملکردی مشابه با کولرگازی است ولی در مورد گرم کردن محیط متفاوت عمل کرده و با گردش آب گرم در داخل داکت اسپلیت باعث گرم کردن محیط می شود.
از نظر ساختار فنی، داکت اسپلت ها از دو نوع یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند. به طور معمول یونیت داخلی اسپلیت داکت زیر سقف کاذب ساختمان ها نصب می شود و یونیت خارجی در خارج از محیط ساختمان نصب می شود.

انواع داکت اسپلیت را بشناسیم


-    داکت اسپلیت اینورتر 
-    داکت اسپلیت معمولی یا on/off


داکت اسپلیت اینورتر، کارکرد و مشخصات فنی، قیمت

قسمت اصلی داکت اسپلیت اینورتر، سیستم تغییر سرعت چرخش موتور الکتریکی متصل به کمپرسور است که سرعت کار کمپرسور را بر اساس نیاز مصرف کننده تغییر می دهد تا داکت اسپلیت همیشه در حد مطلوب و بهینه کار کند.
-مصرف برق داکت اسپلیت اینورتر 
در این دستگاه الکتروموتور در ظرفیت های کمتر (مثلا 20، 40، 60 یا 80 درصد کل توان) و بر حسب نیاز کار می کند که این مهم باعث می شود، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن دستگاه کاهش یابد. و به دلیل کاهش تعداد دفعات خاموش و روشن دستگاه، طول عمر آن افزایش می باید و به دلیل کم شدن انرژی که دستگاه در زمان استارت باید مصرف کند، در مصرف انرژی هم صرفه جویی خواهد شد.
قابل ذکر است که تنها تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی اضافه شدن موتور الکتریکی به نوع اینورتر است و بقیه اجزا و عملکرد یکسان هستند.

داکت اسپلیت معمولی on/off، کارکرد و مشخصات فنی، قیمت


کمپرسور داکت معمولی با دور ثابت کار می کند. این بدان معنی است که همیشه مقدار ثابتی برق برای خنک کردن مصرف می کند. به عنوان مثال اگر دمای اتاق 30 درجه باشد و بخواهیم از طریق داکت اسپلیت آن را به 25 درجه برسانیم، کمپرسور با مقدار برق ثابت (مثلاً 15 آمپر) روشن می شود و پس از کاهش دمای محیط خاموش می شود. و مجدد با افزایش دمای محیط روشن و به همان میزان آمپر مصرف می کند.


برای مشاوره تخصصی انتخاب و اطلاع از قیمت داکت اسپلیت می توانید با تیم تخصصی ما در شرکت هوایش ماس بگیرید و خرید بهینه و متناسب با پروژه خود داشته باشید .

 

مهم ترین مزایا و معایب داکت اسپلیت 


-    راندامان بالای دستگاه و در نتیجه بر اساس میزان هزینه تهویه ی بسیار مناسبی خواهید داشت. 
-    با توجه به موارد ذکر شده، صرفه جویی در مصرف آب و برق و درنتیجه کاهش مصرف انرژی را خواهید داشت.
-    پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری در این دستگاه
-    با توجه به داشتن فیلتر هوا، تهویه مناسب و بدون آلودگی را تجربه خواهید کرد.
-    اگر پروژه شما در نواحی بسیار سردسیر است، شاید این سیستم پاسخگوی شما نباشد.
-    به دلیل نصب این دستگاه در سقف کاذب، ممکن است اگر به درستی نصب نشود سر و صدای دستگاه کمی باعث ناراحتی شما شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.